torstai 29. heinäkuuta 2010

Palvelua, kiitos!

Huomaan että olen viime aikoina alkanut arvostamaan enemmän ja enemmän hyvää asiakaspalvelua ja myös äänestämään jaloillani, eli valitsemaan ostospaikkani sen perusteella mistä saan parasta palvelua. Olen itse ollut vuosia face-to-face-asiakaspalvelutyössä, mm. vaate- ja kenkäkaupoissa sekä pankissa ja tälläkin hetkellä työhöni kuuluu kanssakäymistä asiakkaiden kanssa. Juuri tämä on ehkä syy siihen miksi arvostan ja osaan vaatia hyvää palvelua. Itse olen aina pyrkinyt antamaan parasta mahdollista asiakaspalvelua kaikille, enkä ole voinut kuvitellakaan olevani töykeä tai vähättelevä asiakkaitani kohtaan. Uskon tämän kyllä maksavan itsensä takaisin hymyinä ja tyytyväisinä asiakkaina. Myös itselle tulee hyvästä asiakaskohtaamisesta hyvä mieli.

Mieleeni nousee kaksi erittäin epämiellyttävää asiakaspalvelukokemusta, joista olen asiakkaana joutunut ”kärsimään”. Ensimmäinen tapahtui taloyhtiömme isännöitsijätoimiston kanssa. Asuntokauppojemme takia olen joutunut asioimaan sekä isännöitsijämme että hänen kirjanpitäjänsä kanssa muutamaan otteeseen. Molemmat henkilöt olivat erittäin röyhkeitä, hajamielisiä ja välinpitämättömiä. Myös mieheni on asioinut isännöitsijän kanssa, ja on saanut osakseen töykeää käytöstä ja mm. virheellisiä tietoja taloyhtiöstä. Myös taloyhtiömme puheenjohtaja ja muutama muu asukas talossamme on pettynyt ko. isännöitsijätoimiston toimintaan. Olemmekin ottaneet asiaksemme ehdottaa isännöitsijätoimiston vaihtamista asap. Ei tällainen peli vetele!

Toiseen asiakaspalvelun todelliseen kukkaseen tutustuin eilen. Kyseessä on muuttolaatikoita vuokraava firma. Olin jo edellispäivänä paikkaan soittaessani, saanut puhelimessa sellaisen käsityksen että luuriin vastannut naishenkilö ei ilmiselvästi ollut niitä palvelualttimpia. Yhden sanan vastaukset, tyly puhetyyli ja huokailu eivät ole asioita jotka asiakas välttämättä haluaa kuulla. No mutta, paikka on ihan talomme vieressä ja useimmat muuttolaatikkofirmat sulkevat jo ennen viittä, joten pakon sanelemana hurautin autolla paikalle hakemaan muuttolaatikoita puhelua seuraavana päivänä, eli eilen. Huh heijaa, palveluasenne oli tällä kertaa vieläkin huonompi. Asiakkaana minä sain kysyä kaikkea, mitään ei kerrottu oma-aloitteisesti ja kaikkeen sain –tietenkin- mahdollisimman tylyn ja nyrpeän vastauksen, joustoa ei tunnettu, puhumattakaan hymystä... Kaiken kukkuraksi kotiin päästyäni laatikoita paremmin katsellessani huomasin että osa oli rikki ja likaisia. Kaiken kaikkiaan ala-arvoinen lafka. Ensi kerralla menen Niemelle, vaikka se onkin kauempana ja hankalampaa siten –mutta palvelu on hyvää ;)


Hyvästä palvelusta taas jää tosi hyvälle mielelle ja yleensä aurinkoiselta ja auttavaiselta myyjältä ostankin mielummin ja enemmän. Esimerkiksi Turun Hansan Vilassa saa AINA erinomaista ja henkilökohtaista palvelua. Myyjätytöt siellä ovat tosi mukavia ja auttavat asukokonaisuuksien rakentamisessa ja neuvovat myös mistä voisi haluamaansa löytää, jos heillä ei ole. Yleensä lähdenkin Vilasta iiisot kassit täynnä ihanuuksia, tosi tyytyväisenä ja hyvillä mielin. Toki tämä johtuu myös siitä että siellä on aivan herkullisia vaatteita, ei vain myyjistä. Remonttia tehdessämme vertailimme paljon kauppojen tarjontaa esim. ovien, listojen, tapettien ja kaapistojen osalta. Samalla näimme myös jos jonkinmoisia myyjiä. Ostimme oikeastaan kaiken hyvän palvelun, ei niinkään hinnan, perusteella. Tästä tuli hyvä mieli.

Häävalokuvaajia kontaktoidessani olen myös huomannut että palvelussa on eroavaisuuksia –suuriakin. Näistä voin kuitenkin raportoida myöhemmin, koska muuten tästä tulee ihan kilometripostaus, jota kukaan ei jaksa lukea.

Kannustan kuitenkin teitäkin, hyvät ystävät, äänestämään jaloillanne ja suosimaan hyvän asiakaspalvelun paikkoja. Ja tietenkin muistamaan omissakin asiakaskohtaamisissa ylivertaisen palvelun merkitys. Laitetaan hyvä kiertämään!

Kuvan muodossa terkkuja Ahvenanmereltä.

Mukavaa loppuviikkoa :)


-J*


ps. Pakkauspuuhat ovat kotona jo käynnissä, ja mies painaa vielä kämppää täyttä häkää mahdollisimman valmiiksi. Peukut pystyyn että kaikki olisi suht.koht. ready la-su, kun muutamme!

3 kommenttia:

  1. Vähän samoilla linjoilla myös... Inhottaa jos palvelu on töykeää! Itsekin olen vaatekaupassa töissä ja pyrin aina palvelemaan asiakkaat hyvin vaikka olisi huono päiväkin!

    VastaaPoista
  2. Hei, Anie! Mukava kuulla, jatka samaan malliin. :)

    VastaaPoista

Related Posts with Thumbnails